Scroll to top
© 2022, Queer geography, z.s.
en cs

Může RPGčko fungovat jako queer inkluzivní sexuální výchova?

Aneb první náhled do hry projektu GaminGEE.

Napsala Agáta Hrdličková, dlouholetá spolupracovnice QG a také spoluautorka části projektových výstupů projektu GaminGEE

Odpověď na tuto otázku jsme spolu s týmem projektu GaminGEE hledali*y 10.-11. října 2024 ve španělském Burgosu. Testovali*y jsme totiž počítačovou hru, která byla vytvořená jako nástroj, který vyučujícím i rodičům může pomoci otevírat témata vztahů, sexuality, (nejen) genderových identit a respektu k rozmanitosti. Je ale vůbec možné vytvořit hru, která bude zároveň zajímavá a zároveň vzdělávací? 

Jako lektorka sexuální výchovy a prevence homofobie a transfobie dobře vím, jak složité může být ve třídě plné dětí v pubertě otevírat témata týkající se vztahů a intimity, proto vítám každý nástroj, který pomůže nabořit počáteční ostych a nastolit bezpečnou atmosféru pro důležité diskuse z oblasti sexuální výchovy. Hry zde mohou být velkým pomocníkem. Mám například velmi kladnou zkušenost s projektem Internetoví úžasňáci, ke kterému jsem spoluvytvářela didaktické materiály, pracovní listy a systém školení vyučujících pro práci s hrou, která je jeho součástí. Nutno ale dodat, že kyberprevence je výrazně méně citlivé téma, a proto jsem byla tentokrát mnohem skeptičtější a popravdě mám na výslednou hru i mnohem vyšší nároky.

Tohle vše se mi honilo hlavou, když jsme se scházeli*y před budovou La Estación de la Ciencia y la Tecnología, ve které se konalo naše dvoudenní setkání koordinované částí týmu GaminGEE ze zdejší univerzity. Po krátké seznamovací aktivitě nejen s vyslanci ostatních partnerských organizací, ale i s Paloma Montalbán a Martinem Kamenem z QG, jsme si sedli*y k počítačům s hrou The Future Is Ours a já se nechala tak vtáhnout do děje, že do mě musel kolega trochu šťouchnout, aby hru pauznula a šla s ostatními na kafe. 

Po dohrání několika prvních kapitol hry jsme vypnuli*y počítače a během společné fokusní skupiny jsme diskutovali*y své první dojmy. Celkový dojem byl velmi pozitivní. Děj hry si žije vlastním životem a vůbec netlačí na pilu ve vzdělávací oblasti. Je velmi poutavý. Dokonce tak, že přestože tento článek píši s více než měsíčním odstupem, pořád mě dráždí, že jsem ještě neměla možnost hru dohrát až do úplného konce, takže jsem nesnesitelně zvědavá na rozuzlení celé zápletky! 🙂 Jako hlavní didaktický přínos hry však vnímá dialogy postav, ve kterých je znát velký důraz na rozvoj měkkých dovedností jako je empatie, vzájemný respekt nebo nenásilná komunikace. Hra dokáže normalizovat podpůrný přístup k diverzitě i v nejmenších detailech, jako jsou náhodně vyslechnuté dialogy jiných postav nebo letáčky na nástěnce. Otevírá témata týkající se vztahů, konsensuálního chování a jinakosti a dává hrajícím zažít pocit přijetí, když do dialogů vstupuje citlivě a empaticky.

Druhý den jsme měli*y možnost zahrát si hru ještě jednou. Zvolila jsem odlišný přístup a úmyslně jsem dělala se svou postavou volby, které bych si já, Agáta, nevybrala, ale které jsou ve společnosti velmi rozšířené. Byla jsem zvědavá, jak si s takovým přístupem hra poradí. Najednou jsem se ocitla v mírně outsiderské roli, protože mé útočné odpovědi nebyly automaticky přijaty, ale skrze další vývoj dialogů jsem musela svou prvotní reakci přehodnotit a vymyslet, jak reagovat tak, aby neubližovala ostatním, protože právě podpůrné chování mi umožňovalo ve hře pokračovat.

Kromě klasického hraní nabízí hra možnost i sehrát si jen vybrané sekvence, které přímo nasedají na kapitoly v příručkách, které v rámci projektu vznikly. V příručkách lze najít užitečné informace, které vyučující připraví na vedení diskuse, která může následovat po společném zahrání dané sekvence hry, což dohromady vytvoří zábavný a efektivně preventivní vstup do hodiny a vyučujícím může tato kombinace ušetřit mnoho hodin příprav. V říjnu měla hra samozřejmě ještě řadu nedostatků a bugů. Na naše setkání ale dorazila i skupina lidí z Catness Game Studios, které hru v rámci projektu vyvíjí. Díky tomu, že byli*y přímo přítomní*é našemu hraní i fokusním skupinám a dalším diskusím, věřím, že až si příště hru zahraji, bude už perfektní.

Během tohoto setkání jsme využili*y každou volnou chvíli k tomu, abychom si mohli*y vzájemně vyměňovat zkušenosti se vzděláváním v oblasti vztahů, sexuality a identit. Na jednom místě se totiž sešli odborníci*e na vzdělávání a psychologii z Česka, Španělska, Estonska a Rumunska, tedy ze zemí, které mají v mnohém podobné přístupy této tematice, ale zároveň se naše zkušenosti v řadě ohledů lišily a mohli*y jsme se vzájemně inspirovat. Fakt, že se celé setkání odehrálo v nádherném historickém městě, které leží na jedné z nejznámějších tras poutní cesty do Santiaga de Compostela, už jen symbolická třešnička na dortu. Co symbolizuje nechám na vaší představivosti.

Related posts