Sexuální výchova v České republice prochází v posledních letech zásadními změnami a výzvami. Jednou z hlavních charakteristik současného stavu je zvýšená společenská otevřenost k tématu sexuality a sexualitě mladých lidí. To je pozitivním krokem směrem k eliminaci tabu kolem sexuální výchovy.
Avšak i přes pozitivní trendy stále existují výzvy. Jednou z hlavních je nedostatečná a nejednotná sexuální výchova v rámci českých škol. Zatímco některé školy implementují moderní, komplexní sexuální vzdělávání zahrnující témata jako zodpovědnost, vzájemný respekt a prevenci sexuálního násilí, jiné se drží tradičního, biologicky zaměřeného přístupu.
Další výzvou je nedostatečná dostupnost informací o sexuální výchově mimo školní prostředí. Mladí lidé by měli mít přístup k relevantním a důvěryhodným zdrojům, které jim pomohou chápat a řešit otázky týkající se sexuality.
Naše organizace, Queer Geography, věří v důležitost inkluzivní sexuální výchovy, která zahrnuje různorodé pohledy na gender a sexuální orientaci. Jsme připraveni podporovat iniciativy, které směřují k zlepšení sexuální výchovy v Česku a k vytvoření bezpečného prostředí pro všechny mladé lidi bez ohledu na jejich sexuální orientaci.
Aktuální stav sexuální výchovy v Česku vykazuje pozitivní i negativní tendence. Zlepšení dostupnosti komplexní sexuální výchovy a podpora inkluze jsou klíčovými kroky směrem k vytvoření zdravého a respektujícího prostředí pro mladé lidi.
Cest jak queer témata vnášet do škol je mnoho, níže se podíváme na některé z nich, které lze aplikovat zejména v rámci sexuální výchovy:
Reflektování pestrosti – pokud mluvíme o lásce, uvádějme i příklady jiných než heterosexuálních párů, reflektujme i různá vztahová či rodinná uspořádání. Pokud se bavíme o našich povahách, osobnostech, nevynechávejme z této diskuze genderovou identitu. Můžeme společně reflektovat genderové stereotypy a narativy, které pro rozdílné gendery panují, a sdílet, co pro nás naše genderová identita znamená a reprezentuje.
Vyvracení mýtů o sexuálním životě – mýty se mohou týkat pohlavních orgánů (panenské blány jako údajného symbolu panenství), vzhledu pohlavních orgánů (např. časté zobrazování vulvy s malými stydkými pysky a zásadně bez chloupků) nebo očekávání od sexu – například vnímání sexu pouze jako penetrace penis-vagína, což jednak reprodukuje cisheteronormativní obraz sexu (sex je vnímám jako akt, který může provádět pouze cis žena s cis mužem), a zároveň je to velmi nebezpečné z hlediska chybějících informací o dalších typech sexu (orální sex, anální sex, prstění/honění či jiné sexuální dotyky a stimulace různých částí těla, sex online, masturbace či sex s použitím sexuálních hraček a pomůcek,..). Nebezpečnost informování pouze o penetrativním sexu a také výlučné vnímání sexu jako penetrativního pak vytváří pomyslnou hiearchii různých druhů sexu, a může vytvářet dojem, že nějaké druhy sexu jsou “méně důležité či hodnotné”, či že je lze po druhých požadovat i za cenu překročení jejich hranic a přání, protože “přeci o tolik nejde”.
Inkluzivní jazyk – důležitou součástí komunikace ve škole je senzitivní jazyk, kterým dáváme najevo, že chápeme rozmanitost lidí, a zviditelňujeme skupiny, na které může být často zapomínáno. Výrazy jako studující či žactvo nám umožňují promlouvat k celé skupině bez toho, abychom používali*y generické maskulinum a zároveň tak oslovujeme inkluzivně i nebinární a další genderově rozmanité lidi. Místo velmi uzavřené kategorie dívky můžeme v tématu menstruace použít citlivě sousloví lidé, kteří menstruují, které reflektuje, že menstruace je jev týkající se lidí různých genderových identit.
Vybrané naučné a didaktické materiály pro začleňování queer sexuální výchovy
O projektu GaminGEE (GAME-based tools to Foster an INtegrative model for early Gender Equality Education – česky „Nástroje pro podporu integrativního modelu pro včasné vzdělávání v oblasti genderové rovnosti založené na hrách“)
Cílem projektu GaminGEE je poskytnout vyučujícím, rodičům a dalším osobám v oblasti vzdělávání, návod, jak identifikovat a řešit nevhodné chování spojené s nepřijímáním sexuální a genderové rozmanitosti, poskytnout podporu těm, kteří jsou sami sexuálně nebo genderově rozmanití, a vést dospívající k porozumění a přijímání sexuální a genderové rozmanitosti.
Projekt GaminGEE, je společným projektem mezinárodního konsorcia organizací. Vedoucím partnerem je University of Burgos (UBU; Španělsko), odbornou stránku společně s koordinátorem UBU má na starosti Queer Geography (ČR), Geyc (Rumunsko), Lastekaitse Liit (Estonsko) a Catness Game Studio (Španělsko).
Spravovat Souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.